تلنگر

داستانهای کوتاه و آموزنده

تلنگر

داستانهای کوتاه و آموزنده

تلنگر

بیاد برادر عزیزم شهید محمدمسعود مسئله گو، و همه ی بچه های هم رزمش؛ با تقدیم احترام، داستانهای کوتاه و آموزنده ای که تا کنون نوشته ام را هدیه می‌کنم. بیائیم شهدایمان را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

طبقه بندی موضوعی

متن سخنرانی در باره حب دنیا

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۴ ق.ظ

قال رسول الله (ص): حب الدنیا راس کل خطیئه

اجازه می خواهم مطالب را با سه مقدمه خدمت شما سروران گرامی تقدیم کنم.


مقدمه اول: بیماران به لحاظی به سه دسته تقسیم می شوند.

1 کسانیکه بخاطر بیماری که دارند احساس درد می کنند. مانند کسی که دندان درد دارد و بدیهی است که دنبال درمان هم برود.

2 کسانیکه بخاطر بیماری که دارند احساس درد نمی کنند و لذا به دنبال درمان هم نمی روند و به درمان هم نمی رسد مگر اینکه شخصی مورد اعتماد به او یادآوری کند. مانند کسی که نزدیک است سکته قلبی کند ولی خودش ابدا نمی داند و به یکباره سکته کرده و از دنیا می رود.

3 کسیکه نه تنها از بیماری که دارد احساس درد نمی کند بلکه لذت هم می برد. چنین شخصی هم به دنبال درمان نمی رود مگر اینکه کسی مورد اعتماد  بیماریش را به او یادآوری کند با این تفاوت که این بار چنین شخصی اگر خواسته باشد به دنبال درمان برود باید با آن لذتی هم که می برده است مبارزه کند. مانند کسی که معتاد است، کسی که به بیماری پر خوری گرفتار شده.

در حالت اول: شخص دنبال درمان می رود چون درد می کشد و این درد او را آزار می د هد. لذا برای رسیدن به آرامش  دنبال درمان می رود

در حالت دوم: به درمان می رسد ولی مشکل چون باید کسی یادآوری کند و بیمار هم به پذیرد تا دنبال درمان  برود.

در حالت سوم: بسیار بسیار مشکل است چون چنانچه عرض شد باید علاوه بر تمام این موارد شخص قادر باشد از لذتی هم که می برده است بگذرد.


مقدمه دوم: علاقه باعث می شود که انسان برای محبوبش هزینه کند چه به لحاظ مالی یا کاری و یا زمانی و...یعنی پول خرج کند یا برایش زحمت بکشد یا مدتها از عمرش را برای او صرف کند و بدیهی است که همین هزینه کردن خود باعث ایجاد وابستگی بیشتر و علاقه بیشتر می شود. از طرفی وابستگی در انتخاب اولویت های فکری و رفتاری ما تاثیر می گذارد. مانند اینکه علاقه بیشتر ما به فرزندمان نسبت به دیگر بچه ها باعث می شود اول به فرزندمان توجه کنیم و بعد به دیگران.


مقدمه سوم: من با اجازه شما امتحان الهی را اینگونه تعریف می کنم 1 داشتن حق انتخاب 2 انتخاب (که البته بر اساس اولویت های ذهنی و عملی ما خواهد بود) 3 فعلی که انجام می دهیم.

سوال: این که حب دنیا بد است صحیح چرا حب دنیا باید سرآمد همه ی خطاها باشد؟ شما تصور کنید در یک مقطع ما می توانیم 1 حق کسی را به نفع خودمان پایمال کنیم 2 می توانیم این کار را نکنیم 3 می توانیم برای رضای خدا از داشته های خودمان انفاق هم بکنیم.

ما می توانیم حب نفس را یا حق الناس را و یا رضایت خداوند را مد نظر داشته باشیم. چنانچه عرض شد علاقه باعث هزینه کردن و هزینه کردن باعث علاقه بیشتر و علاقه بیشتر باعث تاثیر در انتخاب می شود.

علاقه به دنیا باعث عمر صرف کردن برای آن، باعث ثروت اندوزی و باعث سرمایه گذاری در دنیا برای دنیا می شود. چنین فردی مانند بیماری است که نه تنها از بیماری که دارد رنج نمی برد بلکه از آن لذت هم می برد. مانند کسی که در باتلاق فرو رفته و هرچه بیشتر تلاش می کند نجاتش مشکل تر می شود.

خمس نمی دهد می گوید چون از ما مالیات می گیرند. معامله حرام می کند می گوید چون به پولش احتیاج مبرم داشتم، می خواهم برای امر خیر صرف کنم و... چون علاقه قبلا ایجاد شده حالا توجیح می کند تا از علاقه اش نگذرد و لذا در امتحان الهی مردود می شود. چرا؟ چون اولویت رضایت خداوند منان، اولویت اول نیست.


نکته مهم: مرگ و جدایی از دنیا قطعی است. مهم این است که در آن لحظه چه احساسی داشته باشیم یعنی احساس کنیم داریم از داشته های خودمان جدا می شویم یا نه داریم به سوی داشته های خودمان می رویم. این احساس باعث می شود که ما از مرگ فرار کنیم یا او را در آغوش بگیریم تنگ تنگ.

اگر داشته هایمان محدود به این دنیا باشد زمان مرگ ازرائیل مامور جدا کردن ما از داشته هایمان خواهد بود (که البته تنها در واقع در حال انجام امر خداست) و لذا با بغض و کینه به او نگاه کرده و همراه با او خدای نکرده بغض خداوند را که این دستور را صادر فرموده است در دل داشته و بدون ایمان از دنیا می رویم. در حالیکه شخصی ممکن است ازرائیل را مامور نجات از دنیا و رسیدن به اولیاءالله ببیند و آماده از دنیا برود و عاقبت بخیر شود.


سوال: من به ماشین ام، به خانه ام و... دلبستگی ندارم آیا ممکن است حب دنیا داشته باشم؟ مظاهر وابستگی به دنیا می تواند مادی یا غیر مادی باشد. مادی مانند: ماشین و باغ  و لباس و.. که ما را به سوی تجملات و چشم و هم چشمی و... می برد.

اما نوع دیگر آن غیر مادی است مانند:

1 شهوت: هوای نفس و پست و مقام و مانند اینها.

2 خودپرستی: حب زیبایی و حب قدرت و حب شکم یا شکم پرستی.

3 غرور: بخاطر امکانات یا موقعیت اجتماعی یا مثلا بخاطر عبادت حتما دیده اید بعضی ها تا یک بی حجاب می بینند می گویند خدا به حالشان رحم کند اینها فردای قیامت می خواهند چه کنند. بله بی حجابی بد است اما اینکه ما نگران این نباشیم که خودمان فردای قیامت چگونه می خواهیم جواب بدهیم بسیار خطرناک و نابود کننده است.

خداوندا توفیق ترک دنیا پرستی و قبولی در امتحانات الهی را به ما عنایت بفرما

توفیق توبه کردن را قبل از رسیدن مرگ به ما عنایت بفرما به برکت صلوات بر محمد(ص) و آل مطهرش.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۵
محمدسعید مسئله گو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی